نمک یددار و سقط جنین، شایعه یا واقعیت؟

نمک یددار و سقط جنین، شایعه یا واقعیت؟


نی نی سایت: چند وقت پیش خبری منتشر شد که نمک یددار باعث سقط جنین می شود اما دکتر حسین دلشاد فوق تخصص بیماریهای غدددرون ریز و متابولیسم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است این خبر شایعه است. او به سینا پرس گفت:« شایعه ای که درفضای مجازی درباره سقط جنین و کم کاری و پرکاری تیروئید به دلیل مصرف نمک یددار انتشار یافته، نادرست است و پایه واساس علمی ندارد.» دکتر دلشاد گفت:« یـد یکی از ریز مغذی های حیاتی برای سوخت و ساز بدن است. ید برای ساختن هورمون تیروئید در بدن استفاده می شود. در غیاب ید این هورمونها نمی‌توانند ساخته شوند و فرد دچار کم کاری غده تیروئید می‌شود که بر حسب سن ابتلا دچار عوارض متعددی می شود. ید در طبیعت موجود است و متاسفانه ید موجود در مواد غذایی به اندازه ای نیست که نیاز روزانه فرد را تامین کند. بنابراین هر فرد روزانه به مکمل ید نیاز دارد که با اضافه کردن ید به آب یا مواد غذایی جبران می شود. نظر به اینکه نمک طعام توسط اقشار مختلف جامعه بطور روزانه و در تمام فصول سال به یک مقدار ثابت مورد مصرف قرار می گیرد بنابراین مناسبترین ماده برای ید دار کردن و تامین ید مورد نیاز افراد جامعه انتخاب شد.»

زنان باردار از سقط جنین نترسند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت مصرف ید در زنان باردار گفت:« کمبود ید بخصوص برای زنان باردار با عوارضی از جمله سقط جنین، تولد نوزاد مرده، ناهنجاریهای مادرزادی، افزایش مرگ و میر نوزادان، عقب ماندگی ذهنی و اختلال رشد و نمو کودک همراه است. تامین ید مورد نیاز مادر در طی بارداری بسیار حیاتی است و مطالعات بسیار زیادی ازچند دهه قبل وجود دارد که براستفاده از نمک ید دار و حتی مکمل ید در بارداری حمایت می کنند. بنابراین به زعم انتشار مطالب غیرعلمی در فضای مجازی، مصرف ید در بارداری نه تنها باعث سقط جنین نمی شود بلکه باعث جلوگیری از آن و بسیاری دیگر از عوارض ناشی از کمبود ید در جنین و نوزاد می شود.»
دکتر دلشاد در ادامه درباره مصرف ید توضیح داد:« به همه افراد جامعه توصیه می شود که از نمک ید دار تصفیه شده استفاده کنند. بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی، کلیوی و یا سایر بیماران هم باید مقدار مصرف روزانه نمک خود را با پزشک معالج خود تنظیم کنند. زنان باردار علاوه بر مصرف نمک ید دار از سه ماه قبل از بارداری و در طول بارداری و شیردهی به حداقل ۱۵۰ میکرو گرم ید اضافی در روز نیاز دارند که با مصرف فرآورده ای دارویی دارای حداقل ۱۵۰ میکرو گرم ید که توسط پزشک معالج تجویز می شود تامین می شود. »
 

برگرفته از سایت: نینی سایت

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.