دستمال آشپزخانه باعث مسمومیت غذایی می‌شود؟

دستمال آشپزخانه باعث مسمومیت غذایی می‌شود؟

نی نی سایت: این هفته خبری مبنی بر مسمومیت زا بودن دستمال‌های آشپزخانه منتشر شد که ظاهرا جای نگرانی نیست! درست است که باکتری‌ها روی دستمال آشپزخانه جمع می‌شوند، به خصوص وقتی به ندرست شسته شوند و قبل از استفاده هم خشک نشوند.


اما بیشتر باکتری‌هایی که محققان روی دستمال های آشپزخانه پیدا کرده‌اند، باعث مسمومیت غذایی یا سایر مشکلات گوارشی نمی‌شوند. ضمن اینکه در این مطالعه مشخص نشده بود این شرکت کنندگان دچار مسمومیت غذایی شده‌اند یا از سایر بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند.


بعد از آزمایش‌هایی که روی 100 دستمال آشپزخانه، بعد از یک ماه استفاده انجام شد، روی 49 درصد از دستمال‌ها باکتری رشد کرده بود. میزان رشد باکتری‌ها روی دستمال‌های کتانی بیشتر از دستمال‌های نایلونی یا ترکیبی از این دو جنس بود.


میزان رشد باکتری‌ها هم، با بزرگ‌تر شدن خانواده‌ها و با وجود بچه‌ها، به طور قابل توجهی افزایش یافته بود. دستمال های چند منظوره ای که علاوه بر سطوح آشپزخانه، برای تمیز کردن روی میز و صندلی‌ها هم استفاده شده بود، در مقایسه با دستمال های یک کاره، میزان بیشتری باکتری داشتند.


ضمن اینکه محققان متوجه شدند مقدار تجمع باکتری‌های خاصی مثل کلیفرم در دستمال های «خیس» (یا مرطوب) بسیار بیشتر است.
 


دستمال های چند منظوره ای که علاوه بر سطوح آشپزخانه، برای تمیز کردن روی میز و صندلی‌ها هم استفاده می‌شود، در مقایسه با دستمال های یک کاره، میزان بیشتری باکتری دارند.



کلیفرم ها، طیف وسیعی از باکتری ها هستند که در دستگاه گوارش حیوانات و انسان، وجود دارد و در مدفوع هم یافت می‌شود. با اینکه بیشتر کلیفرم ها بی‌ضررند، بعضی از گونه‌های نادرش می‌تواند باعث بیماری‌های جدی شود.


استافیلوکوکوس آرئوس یکی از باکتریوم های شایعی است که روی سطح پوست زندگی می‌کند و در این مطالعه مشخص شد روی دستمال آشپزخانه خانواده‌های بزرگ، خانواده‌های بچه دار و خانواده هایی که سطح اجتماعی اقتصادی پایین‌تری دارند، این باکتری تجمع بسیار زیادی دارد.


با وجودیکه این مطالعه جالب به نظر می‌رسد اما نباید باعث نگرانی شود. بیشتر باکتری‌هایی که روی دستمال های چند منظوره آشپزخانه شناسایی شده‌اند، گونه‌های انتروکوکوس و سودوموناس بودند که در رده باکتری‌هایی مثل کمپیلوباکتر، سالمونلا، اشرشیا و لیستریا که باعث مسمومیت‌های غذایی می‌شوند، نیستند.


با این حال رعایت چند نکته، می‌تواند به رعایت بهتر سلامت و بهداشت خانواده‌ها کمک کند: بعد از هر بار مصرف دستمال آشپزخانه، آن را بشویید و حتما اجازه دهید خشک شود.


جالب است بدانید دستمال های آشپزخانه کثیف‌ترین وسیله آشپزخانه نیستند: بیش از 75 درصد اسفنج ها/ اسکاچ های ظرفشویی، حاوی باکتری هستند و با اینکه بیشتر مردم از آنها استفاده می‌کنند و ظرف‌ها را با دست می‌شوند، اما دچار التهابات گوارشی نمی‌شوند.


منبع: ScienceAlert

برگرفته از سایت: نینی سایت

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.