آموزش کاشت تربچه در گلدان منزل

آموزش کاشت تربچه در گلدان منزل

خوش‌رنگ‌ترین عضو خانواده سبزی‌خوردن، تربچه است که با داشتن مواد معدنی و ویتامین ث جزو خوراکی‌های مفید برای خانم های باردار محسوب می‌شود. به همین دلیل خوب است که با کاشت این سبزی خوردن پرخاصیت در داخل گلدان، تربچه‌های نقلی سالمی پرورش دهید و از مزایای این سبزی پرخاصیت در دوران بارداری بیشتر بهره‌مند شوید. کاشت این گیاه در خانه این حسن را دارد که تربچه در خاک و آب سالم و به‌دوراز آفت و سموم شیمیایی پرورش می‌یابد و به‌این‌ترتیب ارگانیک و سالم‌تر است.

تربچه ها در گلدان زود رشد می‌کنند

یکی از ویژگی‌های کاشت تربچه این است که بعد از سه تا چهار روز جوانه می‌زند، به‌سرعت رشد می‌کند و در عرض 20 تا 30 روز شما را به محصول می‌رساند. به‌این‌ترتیب لازم نیست که بابت مراحل رشد گیاه انتظار زیادی بکشید. همین امروز بذرهای تربچه را تهیه کره و یک ماه بعد محصول مرغوب و خانگی‌تان را برداشت کنید تا در دوران بارداری سالاد یا سبزی‌خوردن سالمی داشته باشید.

کاشت تربچه در خانه

چه خاکی برای کاشت تربچه در گلدان مناسب است؟

گلدان موردنظرتان را انتخاب کنید. توصیه می‌شود که به سراغ گلدان‌های مستطیل شکل بروید و آن‌ها را با مخلوط خاک باغچه، خاک‌برگ و ماسه پرکنید. هرچقدر خاک گلدان سبک‌تر باشد برای تربچه ها بهتر است. قبل از اینکه داخل گلدان را با خاک پرکنید از بابت وجود منافذی کف گلدان مطمئن شوید؛ به‌این‌ترتیب آب اضافی به‌خوبی از گلدان خارج می‌شود و زهکشی به شیوه مناسبی انجام می‌شود. در صورت نبود منافذ کافی و زهکشی مناسب، آب کف گلدان تجمع پیداکرده و ریشه‌­ها پوسیده می­‌شوند. بذرها را خیلی در عمق خاک نکارید و آن‌ها را نزدیک به سطح (در حدود 2 تا 4 میلی‌متر پایین‌تر از سطح خاک) قرار داده با لایه‌نازکی از خاک بپوشانید تا هر چه زودتر جوانه‌ها را ببینید. فاصله بذرها را از یکدیگر 3 سانتی‌متر در نظر بگیرید.

نکته‌هایی در مورد کاشت بذر تربچه



  • بهتر است که ارتفاع خاک داخل گلدان حداقل 15 سانتی‌متر باشد تا فضای کافی برای رشد و پرورش تربچه ها وجود داشته باشد.
  • توصیه می‌شود قبل از اینکه بذرها را داخل گلدان بکارید، یک‌شب داخل آب خیس کنید و قبل از کاشت در داخل دستمال نمناک قرار دهید.


تربچه در خانه

بعد از کاشت تربچه چه مقدار آبیاری موردنیاز است؟

برای اینکه تربچه‌های سرخ، سالم و تردی داشته باشید باید حواستان به آبیاری این گیاه باشد. بنابراین همیشه سطح خاک را مرطوب نگه‌دارید. البته نیازی نیست که خاک حالت باتلاقی پیدا کند بلکه همان رطوبت داشتن خاک برای تربچه ها کفایت می‌کند. درمجموع بهتر است که تا زمان رشد جوانه اولیه، هفته‌ای دو تا سه بار به گیاه آب برسانید و از آبیاری بیش از این مقدار خودداری کنید چون در حالت آبیاری بیش‌ازحد، تربچه‌­ها قهر کرده و محصولی تولید نمی‌کنند! این سبزی برای رشد به نور خورشید کامل نیاز دارد اما آن را در جای خیلی گرم قرار ندهید. بهترین دما 13 تا 18 درجه سانتی گراد است.

چه زمانی تربچه ها را از زیر خاک بیرون بیاورید؟

بعد از کاشت تربچه سؤالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که چه زمانی می‌توانید این محصول خوش‌رنگ و لعاب را برداشت کنید؟ پاسخ این است که بهتر است بعد از سه هفته به تربچه‌ ها بربزنید و اگر قطرشان تقریباً به دو و نیم سانتی‌متر رسیده بود، زمان برداشت فرارسیده است.
­­

برگرفته از سایت: نینی سایت

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.