• دارولایف
  • /
  • گوناگون
  • /
  • کاهش مرگ مادران باردار کهگیلویه و بویراحمدی به صفر در سالی که گذشت

کاهش مرگ مادران باردار کهگیلویه و بویراحمدی به صفر در سالی که گذشت

کاهش مرگ مادران باردار کهگیلویه و بویراحمدی به صفر در سالی که گذشت

 دکتر «پرویز یزدان‌پناه» در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده میزان مرگ و میر مادران باردار استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 93 نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش چشمگیری داشته است.


 

وی از وقوع پنج مورد مرگ مادران باردار طی سال 92 خبرداد و گفت: پارسال، هیچ مورد مرگ و میر مادر باردار در بیمارستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش نشد و استان نسبت به این موضوع در وضعیت بسیار مطلوبی قرار داشت.


 


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان این‌که شاخص مرگ مادران باردار و کودکان زیر یک و پنج سال جزو شاخص‌های توسعه هر کشوری محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: براین اساس با تشکیل کمیته‌های بررسی مرگ و میر مادران باردار و نوزادان هم‌چنین ایجاد دفتر سلامت مادران در معاونت درمان، اقدام به تهیه‌ی دستورالعمل‌هایی برای کاهش موارد مرگ ومیر و برگزاری جلسه‌هایی با گروه‌های بالینی و مراکز درمانی کرده و با بررسی نتایج بدست آمده سعی بر کاهش میزان موارد خطاها شده که بازخورد خوبی داشته است.


 


یزدان پناه تصریح کرد: مرگ مادر باردار تا دو هفته پس از زایمان جزو مرگ و میر مادر باردار محسوب می‌شود.


 


وی با اشاره به برنامه مراقبت از مادران باردار در برنامه‌ی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به‌دنبال اجرای طرح تحول سلامت ادامه داد: ترویج زایمان طبیعی، مقیم کردن متخصصان زنان و زایمان در بیمارستان‌های استان، افزایش تعداد نیروهای مامایی بیمارستان‌ها، برگزاری دوره‌های فوریت‌های مامایی برای پزشکان، کارکنان مامایی و تعیین یک متخصص زنان در بیمارستان ارجاعی استان برای مشاوره سایر متخصصان، در روند کاهش موارد مرگ ومیر مادران باردار بسیار موثر بوده است.


 


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه‌ی تخت‌های NICU بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج از 6 به 19 تخت و آماده‌سازی و تجهیز NICU بیمارستان‌های شهید رجایی گچساران با 6 تخت و امام خمینی(ره) دهدشت با پنج تخت که به‌زودی راه‌اندازی می‌شوند و اجرای طرح غربالگری تشخیص ناهنجاری‌های مادرزادی قبل از تولد برای پیشگیری از تولد نوزادان ناهنجار در بیمارستان‌های استان، در کاهش میزان مرگ و میر نوزادان نقش اساسی داشته است.


 


یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در مراکز درمانی از طریق مشاوره و آموزش مادران باردار و همکاری بین بخشی همه‌ی سازمان‌ها در راستای ارتقای سلامت مادر و نوزاد در کاهش موارد مرگ و میر موثر بوده و این درصد را در استان به صفر می‌رساند.


 


 


 


 


 


 


منبع: ایسنا

برگرفته از سایت: نینی سایت

برچسب ها:
! هشدار ! تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد و دارو لایف مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد .
بعضی از قسمت ها و اطلاعات دارویی به روز نیست در صورت بروز مغایرت از فرم ارسال گزارش که در زیر آمده است گزارش خود را ارسال کنید
فرم ارسال گزارش
سوالات ، تجربه و... را در قسمت دیدگاه برای ما بنویسد تا دیگران هم استفاده کنند
دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.