کو-آموکسی کلاو Amoxicillin+Clavulanic acid

 

کوآموکسی کلاو چیست؟
کوآموکسی کلاو نمونه شاخصی از جدال همه جانبه بین دانشمندان و باکتری ها به عنوان موجودات زنده است که برای حیات تلاش می کنند.
این دارو ترکیبی از دو ماده دارویی است شامل آموکسی سیلین و کلاوینیک اسید.
آموکسی سیلین از دسته پنی سیلین ها است و در مولکول تمام انواع پنی سیلین ها، حلقه ای به نام بتالاکتام وجود دارد که موقع تشکیل دیواره سلولی در باکتری این حلقه در بین دیواره سلولی قرار می گیرد و مانع از تشکیل دیواره مستحکم در سلول باکتری می شود. این امر باعث می شود باکتری با دیواره ی ناقص، آب جذب کند و بترکد. بنابر این آموکسی سیلین زمانی بر باکتری موثر است که در حال تکثیر و تشکیل دیواره جدید سلولی باشد. به آنتی بیوتیک هایی که در زمان تکثیر میکروب ها اثر می کنند آنتی بیوتیک های باکتری سید می گویند. 

Simultaneous determination of amoxicillin and clavulanic acid in  pharmaceutical preparations by capillary zone electrophoresis

موارد مصرف کو-آموکسی کلاو

این دارو در درمان عفونت های مجاری ادراری – تناسلی، عفونت گوش میانی، مجاری تنفسی و برونشیت مزمن، سالمونلوز مهاجم، عفونت های شکم، سلولیت، گاز گرفتگی حیوانات و عفونت شدید دندان همراه با سلولیت مصرف می شود.

Torkind Cv Amoxicillin & Clavulanic Acid Tablet, Packaging Size: 10x10, Rs  1883 /box | ID: 20632097291

مکانیسم اثر کو-آموکسی کلاو

این دارو ترکیبی از آموکسی سیلین و اسید کلاولانیک است. اسید کلاولانیک یک مهار کننده قوی و غیر قابل بر گشت آنزیم بتالاکتاماز باکتریایی است و مانع هیدرولیز حلقه بتالاکتام ( آموکسی سیلین ) می شود.

فارماکوکینتیک کو-آموکسی کلاو

آموکسی سیلین و اسید کلاولانیک هر دو از راه خوراکی به خوبی جذب می شوند و در برابر اسید معده مقاوم هستند و غذا بر آنها تاثیری ندارد. غلظت سرمی هر دو دارو 2-1 ساعت بعد از مصرف به اوج خود می رسد، نیمه عمر اسید کلاولانیک تقریباً یک ساعت است که در صورت عیب کار کلیه تا 3 ساعت نیز افزایش می یابد.

Amioxi CV Amoxicillin and Clavulanic Acid Tablets, Rs 120 /box | ID:  20466031688

منع مصرف کو-آموکسی کلاو

در صورت وجود سابقه حساسیت آلرژیک به پنی سیلین ها یا یرقان و اختلال عملکرد کبد ناشی از پنی سیلین یا کوآموکسی کلاو این دارو نباید مصرف شود.

عوارض جانبی کو-آموکسی کلاو


عوارض شایع (%10<):
گوارشی: اسهال
عوارض نسبتا شایع (%10-1):
پوستی: راش محل پوشک، راش پوستی، کهیر
گوارشی: درد شکمی، مدفوع شل، تهوع، استفراغ
ادراری تناسلی: التهاب واژن
عفونی: کاندیدیاز، میکوز واژن

Amoxicillin And Clavulanate Potassium – Discover the world's research

تداخلات دارویی کو-آموکسی کلاو

مصرف همزمان دارو های جلوگیری کننده از بارداری حاوی استروژن، با این دارو ممکن است اثر این داروها را کاهش دهد و منجر به بارداری ناخواسته شود. نکته مهم
افرادی که فنیل کتون اوری دارند به هیچ وجه نباید از سوسپانسیون کوآموکسی کلاو استفاده کنند چون ممکن است این فراورده محتوی آسپارتام باشد که برای چنین افرادی بسیار خطرناک است

هشدار ها کو-آموکسی کلاو

در بیماران دارای سابقه آلرژی ، بیماران مبتلا به عیب کار کلیه و در بیماران مبتلا به هپاتیت شدید، باید با احتیاط فراوان مصرف شود.

دارو های هم گروه کو-آموکسی کلاو

آموکسی سیلین – امپی سیلین – آمپی سیلین+سولباکتام

برچسب ها:
! هشدار ! تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد و دارو لایف مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد .
بعضی از قسمت ها و اطلاعات دارویی به روز نیست در صورت بروز مغایرت از فرم ارسال گزارش که در زیر آمده است گزارش خود را ارسال کنید
فرم ارسال گزارش
سوالات ، تجربه و... را در قسمت دیدگاه برای ما بنویسد تا دیگران هم استفاده کنند
دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.