اسید آدیپیک Adipic Acid

سید آدپیک چیست؟ آیا شما هر چیزی که از نایلون ساخته شده است مانند پیراهن یا لباس ورزشی دارید؟

از آنجایی که نایلون توسط دپنت، تولید کننده مواد شیمیایی در دهه 1930 به جهان معرفی شده است، استفاده آن در کاربردهای بی شماری در همه چیز از جمله مسواک ها تا آکورد های چتر نجات پیدا کرده است. نایلون از کجا می آید و چگونگی استفاده از آن در مواد شیمیایی برای ارائه مواد مورد نیاز در زندگی روزانه ما بستگی دارد؟

اگر چه سنتز صنعتی نایلون خارج از محدوده این درس است، ما در حال بررسی یک ترکیب ارگانیک هستیم که در تولید پلیمرهای نایلون نقش مهمی دارد. ترکیب ما در حال مطالعه است اسید آدپیک نامیده می شود،

و بدون آن، تولید نایلون امکان پذیر نخواهد بود. شما می بینید، اسید آدپیک در واقع یکی از مواد اولیه مورد استفاده در تهیه نایلون است. مباحث بحث ما ساختار اسیدی آدیپیک، برخی از کاربردهای معمول آن و برخی از خطرات مهم مرتبط با ترکیب است.

ساختار اسید ادیپیک

اسید ادپیک، اسید آلی است که دارای شش اتم کربن است و همچنین دارای دو گروه کربوکسیلات (-COOH) است که به ترمینال کربن در زنجیره متصل هستند. از آنجا که اسید آدیپیک حاوی دو گروه کربوکسیلات است، گاهی اوقات به عنوان دی اسید نامیده می شود. تمام اتم های دیگر کربن در اسید آدپیک حاوی دو هیدروژن هستند و این کربن ها به عنوان کربن های اشباع نامیده می شوند، زیرا آنها حاوی حداکثر تعداد هیدروژن هایی هستند که احتمالا می توانند جایگزین شوند.

Adipic-Acid

کاربرد اسید آدپیک

حالا که ایده خوبی در مورد چگونگی ساخت اسید آدپیک از نظر ساختار آن است، بیایید نگاهی به برخی از برنامه های رایج تر که در آن استفاده می کنیم، نگاه کنیم.

پیشرو برای نایلون

همانطور که قبلا ذکر شد، شایع ترین استفاده از اسید آدپیک به عنوان ماده اولیه برای سنتز نایلون استفاده می شود. شیمیدانان صنعتی با استفاده از اسید ادپیک و واکنش با هگزا متیلن دیامین را تولید نایلون می کنند. نایلون خود را در بسیاری از کاربردها از جمله الیاف، پلاستیک، فیبر و مواد بسته بندی مواد غذایی استفاده می کند.

Adipic-Acid

سنتز نایلون از اسید آدیپیک و هگزامتیلن دیامین نازک

استفاده دارویی

اگرچه اسید آدپیک خود را به عنوان یک عامل درمانی نمی شناسد، هنوز در صنایع دارویی و داروسازی کاربرد دارد. اسید ادپیک به منظور کمک به کنترل آزاد سازی هر دو ترکیب اسیدی و اساسی مواد مخدر در قرص های دارویی گنجانیده شده است. در صورت عدم وجود یک ترکیب مانند اسید آدپیک، شاید همه داروها به زودی در معرض معده قرار بگیرند. استفاده از اسید آدپیک کمک می کند تا آزاد شدن ترکیب در طی یک دوره زمانی را کنترل کند که به کسی کمک می کند تا از مصرف دارو در فواصل زمانی کوتاه تر جلوگیری کند.

در غذاها

اسید ادپیک در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده و چاشنی برای چیزهایی مانند ژله استفاده می شود. آیا شما تا به حال قرص ضد قارچی هنگام سوزش مصرف کرده اید؟ اسید ادپیک گاهی در این قرص ها استفاده می شود تا آنها طعم شیرین و بهتری در هنگام مصرف بدهد.

اسید آدپیک
برچسب ها:
! هشدار ! تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد و دارو لایف مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد .
بعضی از قسمت ها و اطلاعات دارویی به روز نیست در صورت بروز مغایرت از فرم ارسال گزارش که در زیر آمده است گزارش خود را ارسال کنید
فرم ارسال گزارش
سوالات ، تجربه و... را در قسمت دیدگاه برای ما بنویسد تا دیگران هم استفاده کنند
دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.