اگر موانع دوستیابی را میشناسید، آموزشهای دوستیابی لازم را هم برای فرزندتان فراهم کردهاید و میدانید فرزندتان از عهده درک احساسات و همدلی هم برمیآید، وقتش رسیده که به مهارتهای شروع یک رابطه دوستانه بپردازید که با یافتن موقعیت مناسب شروع میشود.
موارد زیادی وجود دارد که کودک، مشکلی در کلام و بیان ندارد، احساسات دیگران را هم درک میکند و همدلی هم بلد است، اما بازهم نمیتواند برای خودش بهخصوص در محیطهای تازه دوستی پیدا کند.
مسیر اشتباهی که ممکن است والدین در چنین شرایطی بروند، این است که به کودک فشار بیاورند، او را سرزنش کنند، به او غر بزنند یا برچسبهایی به کودک بزنند که درمجموع، نهتنها رفتار او را بهبود نخواهد بخشید و دوستان تازهای هم برای او به همراه نخواهد داشت، بلکه باعث میشود فرزندشان از برقراری ارتباط، تصویری ناخوشایند داشته باشد و خود را در این زمینه کاملا ناتوان و درمانده احساس کنند، آنهم درماندهای تنها، که حتی والدینش هم او را درک نمیکنند و به او کمک نمیکنند.
اینکه والدین خیال کنند شروع یک رابطه خیلی ساده است و اصول آنهم بدیهی است، کار را سختتر میکند و درواقع مانعی میشود برای کمک به فرزندشان. خود شما، اگر قرار باشد اصول شروع یک ارتباط و دوستیابی را نام ببرید، چه میگویید: سعی کنید یک لیست برای خودتان تهیه کنید. ببینید چه قدر این اصول را میشناسید، چه قدر اصلا به نظرتان تفکیکشده و قابلآموزش هستند و چه قدر جز آن دسته از والدین هستید که آن را ساده و بدیهی میبینید. با خودتان روراست باشید تا بتوانید به بهترین نتیجه برسید.
پیدا کردن موقعیت مناسب
یکی از مؤلفههای مهم در برقراری ارتباط و دوستیابی، تشخیص موقعیتهای مناسب است. کودکان معمولا تمایل دارند با افرادی دوست شوند که علاقههای مشترکی با آنها دارد. با کسی که حرفی برای گفتن با آنها داشته باشد و از وسایلی مشابه با آنها استفاده کند. در همین راستا، چشم کودک ما هم باید به دنبال شباهتها باشد. اگر او بتواند این شباهتها را ببیند، میتواند گزینههای مناسبتری را برای دوستیابی انتخاب کند و به سراغ افرادی برود که با احتمال بالاتری، به درخواست دوستی او پاسخ مثبت میدهند. افرادی که وقتی باهم همکلام شدند، حرفهای بیشتری برای گفتن با آنها داشته باشد. در این راستا،
برگرفته از سایت: نینی سایت