نوسانات خلقی، چالش‌های هیجان بارداری

نوسانات خلقی، چالش‌های هیجان بارداری

نی نی سایت: در طول دوران نه ماهه بارداری طیف وسیعی از نوسانات خلقی از احساس خوشحالی و هیجان تا بی تابی، نگرانی، وحشتزدگی به سراغ یک زن باردار می‌آید.همچنین در طی این دوره بسیاری از مشکلات خانوادگی و انتظارات غیر واقعی که قبلاً سرکوب یا نادیده گرفته شده، می‌تواند بروز کند.مدیر پزشکی واحد بستری روانپزشکی پری ناتال در کارولینای جنوبی می‌گوید: بارداری تغییر عظیمی در زندگی یک زن است و ترکیبات پیچیده ای از احساسات خوب و بد را به همراه دارد.
این متخصص اختلالات خلقی زنان همچنین می‌گوید: برای یک زن در طی دوران بارداری همیشه این سؤالات مطرح است که با آمدن نوزاد زندگی روانی و اجتماعی چه تغییراتی خواهد داشت، زندگی خانوادگی با همسر و سایر اعضای خانواده بعد از آمدن یک کودک به چه شکل خواهد شد و این که چطور می‌توان با بزرگ‌ترین و حساس‌ترین مسئولیت زندگی یعنی بچه دار شدن، مواجه شد.دوران بارداری کلکسیونی از احساسات، دمدمی بودن و تحریک پذیری را برای زنان به ارمغان می‌آورد.
به گفته روانپزشکان این تغییرات خلقی به تغییرات هورمونی در بدن زن باردار وابسته است. به طوری که در برخی از زنان سطح هورمون‌های استروژن و در برخی دیگر سطح هورمون پروژسترون یا میزان هورمون‌های استرس زا افزایش می‌یابد.

ترس از مهم‌ترین احساسات مشترک در تمام زنان باردار است که به صورت ترس از تجربه سقط جنین و به خطر افتادن سلامت نوزاد ممکن است بروز کند. هرچند در اواخر بارداری ترس از درد زایمان و یا اتفاقات حین زایمان نیز یک زن را به طور کامل درگیر می‌کند.البته به گفته روانپزشکان سطوح متعادل اضطراب و ترس در زنان باردار طبیعی است و کمک می‌کند تا یک زن نوزاد خود را از خطرات مختلف ایمن نگه دارد.زمانی تصور بر این بود که باردار شدن محافظی در مقابل ابتلا به افسردگی و بیماری‌های روانی دیگر است ولی در حال حاضر این قضیه کاملاً رد شده است به طوری که آمارها حاکی از آن‌اند که بیش از هشتاد درصد زنان بعد از زایمان مراحلی از افسردگی را همراه با احساس غم، اضطراب، ضعف، اختلال در خواب و اشتها تجربه می‌کنند.به گفته روانپزشکان برای این زنان چه قبل و چه بعد از بارداری ترکیبی از روش‌های درمانی از قبیل گفتار درمانی، گروه‌های حمایتی و سطوحی از داروهای ایمن وجود دارد.

 منبع:سلامانه

برگرفته از سایت: نینی سایت

برچسب ها:
! هشدار ! تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد و دارو لایف مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد .
بعضی از قسمت ها و اطلاعات دارویی به روز نیست در صورت بروز مغایرت از فرم ارسال گزارش که در زیر آمده است گزارش خود را ارسال کنید
فرم ارسال گزارش
سوالات ، تجربه و... را در قسمت دیدگاه برای ما بنویسد تا دیگران هم استفاده کنند
دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.