پرامی پکسول Pramipexole

Pramipexole

 

پرامی پکسول اثراتی شبیه به دوپامین را دارا می باشد.در بیماری پارکینسون مقادیر پایین دوپامین در مغز وجود دارد.پرامی پکسول در درمان علائم بیماری پارکینسون شامل سفتی، لرزش، اسپاسم عضلانی، کنترل ضعیف عضلات استفاده می شود . همچنین پرامی پکسول در درمان سندروم پاهای بی قرار استفاده می شود.

پرامی پکسول
اشکال دارو
  • ..  سیفرول قرص 1.5 پرامی پکسول
  •   پرامی پکسول 0.7(رستین)ایرانی قرص
  •   سیفرول قرص 0.375 پرامی پکسول
  •   سیفرول قرص 0.18 پرامی پکسول
  •   سیفرول قرص 0.7 پرامی پکسول
  •   پرامی پکسول قرص 0.35 م گ
  •   سیفرول ای آر(پرامی پکسول رتارد) 0/75 قرص30 عددی
  •   پرامی پکسول خارجی قرص 0.7 پرامی پکسول
  •   پرامی پکسول رستین قرص 0.18(پارکیسول)

مکانیسم اثر پرامی پکسول

مکانیسم دقیق پرامی پکسول در درمان بیماری پارکینسون هنوز مشخص نشده است.احتمال می رود با توانایی تحریک گیرنده های دوپامین در استریاتوم مغز مرتبط باشد.

فارماکودینامیک

پرامی پکسول یک آگونیست دوپامینی غیرارگوت با تحریک اختصاصی گیرنده D2 می باشد. همچنین بنظر می رسد که به گیرنده های D3 و D4 نیز متصل می شود.متعاقب اتصال به گیرنده های دوپامینی و تحریک آنها در استریاتوم مغز باعث کاهش لرزش و سفتی در بیماری پارکینسون می شود.

فارماکوکینتیک

پرامی پکسول از طریق خوراکی بسرعت جذب می شود.و پس از 2 ساعت به حداکثر غلظت پلاسمایی خود می رسد.فراهمی زیستی مطلق پرامی پکسول بیشتر از 90% می باشد.پرامی پکسول تحت متابولیسم ناچیزی قرار می گیرد. پرامی پکسول بطور وسیعی در بدن توزیع می شود.پرامی پکسول در مقادیر ناچیز متابولیزه شده و متابولیت فعال ندارد.راه اصلی دفع پرامی پکسول از طریق ادرار می باشد.

موارد مصرف پرامی پکسول

پارکینسون , سندروم پای بی قرار

مقدار مصرف پرامی پکسول

برای بیماری پارکینسون:بزرگسالان:
-فرم سریع اثر:مقدار اولیه:
0.125 mg خوراکی ، 3 بار در روز .
مقدار نگهدارنده: معمولا هر 5 تا 7 روز برحسب اثربخشی و تحمل تا حداکثر مقدار 4.5 mg/day ( میلی گرم 1.5 سه بار در روز )افزایش می یابد.
-فرم آهسته رهش : مقدار اولیه:
0.375 mg ، یکبار در روز، مقدار نگهدارنده: مقدار مصرف باید بصورت تدریجی با توجه به اثر بالینی تنظیم گردد.معمولا مقدار هر 5 تا 7 روز برحسب اثربخشی و تحمل تا حداکثر مقدار 4.5 mg/day افزایش می یابد.

موارد منع مصرف پرامی پکسول

ازدیادحساسیت به این دارو و ترکیبات آن

عوارض جانبی پرامی پکسول

تهوع , بی خوابی , یبوست , گیجی , ضعف , ادم , ادم محیطی , تب1 , ناتوانی جنسی , کاهش وزن , سردرگمی , بی اشتهایی , حالت خواب آلودگی , احساس ناخوشی , اشکال در بلع , کاهش میل جنسی , کاهش فشارخون وضعیتی , توهم , حرکات غیرارادی مکرر

تداخلات دارویی پرامی پکسول

آمی تریپتیلین , اتوسوکسیمید , فلوپنتیکسول , فلوتیکازون پروپیونات , دروپریدول , پالیپریدون , کلرازپات , سایمتیدین

هشدارها

1-پرامی پکسول ممکن است سبب خواب آلودگی شود لذا از فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارد مانند رانندگی و کار با ماشین آلات پرهیز شود.
2-آگونیست های دوپامین در تحقیقات و تجارب بالینی نشان داده اند که باعث نارسایی تنظیم سیستمیک فشار خون شده و متعاقبا کاهش فشارخون وضعیتی رخ می دهد .این عارضه بخصوص هنگام تنظیم مقدار رخ می دهد.بنابراین توصیه می شود حین مصرف پرامی پکسول ، هنگام برخاستن احتیاط شود.
3-بیماران مصرف کننده پرامی پکسول ممکن است میل شدید به قمار ، تمایلات شدید جنسی، میل شدید و غیرقابل کنترل به خرج کردن پول، خوردن و غیره را تجربه کنند.
4-پرامی پکسول می تواند عوارض جانبی دوپامینرژیک داروی لوودوپا را تقویت کرده و یا حرکات مکرر غیر ارادی (دیسکنزی) را تشدید کند. 5-امنیت مصرف و اثربخشی پرامی پکسول در کودکان زیر 18 سال به اثبات نرسیده است.

نکات قابل توصیه

1-پرامی پکسول ممکن است توهم یا هالوسیناسیون ایجاد کند .بیماران مسن بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند.
2-پرامی پکسول را بدون توجه به مصرف غذا میل کنید هر چند اگر دچار تهوع شدید ، دارو را همراه غذا میل کنید.
3-مصرف پرامی پکسول بایدبه صورت تدریجی و در عرض یک هفته قطع گردد.
4-از شکستن یا خرد کردن قرصهای آهسته رهش پرامی پکسول بپرهیزید.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

دارو های مشابه پرامی پکسول

روپینیرول , سافینامید , آپومورفین

برچسب ها:
! هشدار ! تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد و دارو لایف مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد .
بعضی از قسمت ها و اطلاعات دارویی به روز نیست در صورت بروز مغایرت از فرم ارسال گزارش که در زیر آمده است گزارش خود را ارسال کنید
فرم ارسال گزارش
سوالات ، تجربه و... را در قسمت دیدگاه برای ما بنویسد تا دیگران هم استفاده کنند
دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.