صبحانه مناسب کودکان چیست؟

صبحانه مناسب کودکان چیست؟

نی‌نی سایت: برخی از افراد به دلایلی نظیر، دیر از خواب بیدار شدن، نداشتن فرصت کافی برای  آماده­‌سازی خوراک، یا عدم اشتها در صبح­‌های زود، در خوردن  صبحانه اهمال کرده و با خوردن یک استکان چای یا قهوه قضیه را فیصله می­‌دهند. اما آیا می­‌دانید، عدم تناول صبحانه، ضررهای زیادی به سلامتی وارد می­‌کند؟ دراین مطلب با اهم فواید صبحانه و اجزای تشکیل دهنده صبحانه کامل،برای کودکان آشنا می‌شوید. همچنین به خوراکی‌های نامناسب برای وعده صبحانه نیز اشاره شده است.


وعده­‌ای که از ناهار مهم‌تر است
صبحانه انرژی مورد نیاز را برای انجام فعالیت‌­های جسمی و عقلی تامین می­‌کند . تناول صبحانه به ویژه برای کودکان و نوجوانان که در زمینه جسمی و ذهنی درحال رشد هستند، اهمیت فراوانی دارد.
صبحانه نقش مهمی در کنترل وزن و جلوگیری از احساس گرسنگی شدید، ایفا می­‌کند. همچنین در پیشرفت یادگیری و عملکرد ذهنی کودک بسیار مهم بوده و تنها منبع تامین‌کننده قند و نشاسته مورد نیاز بدن است که به تدریج جذب می­‌شود. صبحانه انرژی مورد نیاز کودک در طول روز را تامین و به وی در انجام تکالیف مدرسه و فعالیت­‌های جسمی یاری می­‌رساند. 



مطالعات پزشکی متعدد انجام شده در این خصوص، نشانگر اهمیت خوردن منظم صبحانه در افزایش قدرت تمرکز کودکان در هنگام یادگیری است. علاوه براین باعث انسجام اجتماعی خانواده  می­‌شود، به ویژه هنگامی که اعضای خانواده هنگام تناول صبحانه در رابطه با انتظارات و وظایف  هریک از اعضا صحبت می­‌کنند.
تحقیقات نشان داده است که پیشرفت تحصیلی و موفقیت در زمینه‌های مختلف در کودکانی که صبحانه می­‌خورند نسبت به کودکانی که اهمیتی به خوردن صبحانه نمی‌دهند، بیشتر است. 


پیشنهادهایی برای منوی صبحانه
نشاسته: در صبحانه، باید از غذاهای سرشار از نشاسته که به تدریج جذب بدن شده و انرژی لازم را برای انجام فعالیت‌های ذهنی و جسمی کودک را در طول روز تامین می­‌کند، مصرف کرد. از بهترین منابع نشاسته نان( به صورت سنتی یا  تست) است؛ بهتراست که نان سبوس‌دار یا نان جو که حاوی درصد بالایی از فیبر بوده و به کودک کمک می‌کند که سیر شدن را احساس کند، استفاده شود. 
سبزیجات: کودک را به خوردن سبزیجات تشویق کنید. بیشتر کودکان در طول شبانه‌روز به خوردن 3 وعده سبزیجات به دلیل داشتن درصد بالایی از الیاف، آب و ویتامین­‌ها نیاز دارند. همچنین سبزیجات به کودک در رسیدن به احساس سیری، کمک می­‌کند. 
میوه: کودک خود را تشویق کنید به همراه صبحانه میوه نیز بخورد. به دلیل داشتن ویتامین‌های ضروری برای بدن، کودک شما روزانه به 2 وعده میوه نیاز دارد. 
لبنیات: سعی کنید در صبحانه کودک، شیر کم چرب یا مشتقات آن نظیر خامه و پنیر وجود داشته باشد. ضمنا توصیه می‌شود کودک خود را برای خوردن حبوبات نیز تشویق کنید.
چربی­‌ها: برای کودک خود چربی­‌های مفید مانند روغن زیتون، زیتون و آجیل انتخاب کنید.


غذاهایی که نباید روی میز صبحانه باشد
سوسیس و کالباس به دلیل داشتن چربی و نمک فراوان اثرات سوئی بر سلامتی کودک دارد.
با کودک خود در ارتباط با آبمیوه‌های صنعتی و سرشار بودن آنها از شکر و نقش منفی آنها در سلامتی صحبت کنید. 
نوشیدنی‌های گازدار، به دلیل داشتن درصد بالایی از کافئین که باعث دفع کلسیم و پوکی استخوان می‌شود.
چیپس، آب نبات، شیرینی و بیسکویت­‌های صنعتی، پیراشکی و شکلات به دلیل دارا بودن قند، چربی، نمک و کالری زیاد و نداشتن فایده غذایی به عنوان غذاهای ناسالم شناخته می‌شوند که برای سلامت کودک شما بسیار مضر هستند.

برگرفته از سایت: نینی سایت

برچسب ها:
! هشدار ! تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد و دارو لایف مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد .
بعضی از قسمت ها و اطلاعات دارویی به روز نیست در صورت بروز مغایرت از فرم ارسال گزارش که در زیر آمده است گزارش خود را ارسال کنید
فرم ارسال گزارش
سوالات ، تجربه و... را در قسمت دیدگاه برای ما بنویسد تا دیگران هم استفاده کنند
دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.