زندگی بدون تلویزیون، پیشنهادهای جایگزین

زندگی بدون تلویزیون، پیشنهادهای جایگزین

چندین بهار گذشته است و همین‌طور که می‌بینیم زمان با سرعت زیادی در حال سپری شدن است. کودک پنج‌ماهه‌مان پنج‌ساله شد و در چشم به هم زدنی ۱۵ ساله خواهد شد. هرروز که می‌گذرد زیبایی‌ها و شگفتی‌های خاص خودش را به همراه دارد، زیبایی‌هایی که ما به‌واسطه سرعت زندگی، آن‌ها را نادیده می‌گیریم و از کنارشان رد می‌شویم. بیاییم در این روزهای سال جدید، کیفیت زمان‌های باهم بودن را بالا ببریم و از حضور هم بیشتر بهره‌مند شویم. حقیقتی که همه ما به‌عنوان والدین قویاً به آن معتقدیم این است که فرزندانمان نیاز دارند زمان‌هایی را با ما بگذرانند نه با تلویزیون و تلفن همراه و تبلت؛ بلکه حضور ما را در کنارشان حس کنند. حضوری باکیفیت. این روزهای کنار هم بودن را نادیده نگیریم و از لحظه‌لحظه‌هایش لذت ببریم. این روزهای سال جدید بهانه خوبی است تا بیشتر حضور باکیفیت یکدیگر را لمس کنیم. این امر مستلزم این است که توجهمان را از چیزهایی که ارزش کمتری دارند به سمت خودمان برگردانیم؛ وسایلی مثل تلویزیون، موبایل، تبلت و کامپیوتر. برای اینکه کمتر سراغ تکنولوژی بروید و بیشتر کنار هم باشید، راه‌های زیر به کارتان می‌آید.

اتاق نشیمن جایی برای گفتگو و سرگرم شدن

مدت‌هاست که با آمدن تلویزیون، اتاق نشیمن که قرار بود با اعضای خانواده در آن بنشینیم و خوش بگذرانیم تبدیل به مکانی شده است که ساعت‌ها در آن مشغول تماشای تلویزیون هستیم. روزهای سال جدید، بهترین فرصت است که با یک بازنگری مجدد، تمرکز اصلی در اتاق نشیمن را از تلویزیون به سمت خودمان بچرخانیم و از هم‌صحبتی و حضور دوستان، خانواده و فامیل لذت ببریم.


باهم آشپزی کنید

برای بیشتر در کنار هم بودن، خوب است که با کمک همه اعضای خانواده آشپزی کنیم و شیرینی و غذاهای خوشمزه‌ای را باهم درست کنیم. می‌توانید از کودکتان بخواهید که در کارهای ساده آشپزخانه به شما کمک کند. در حین آشپزی می‌توانید با او صحبت کنید و از بودن کنار هم لذت ببرید. در نظر داشته باشید که وقتی او در آشپزی به شما کمک می‌کند با اشتیاق و اشتهای بیشتری غذایی را که خودش در آماده شدنش سهیم بوده، می‌خورد.

همیشه از ماشین استفاده نکنید

دقایقی را که برای رفتن به پارک کنار خانه و یا منزل یک دوست، با آوردن ماشین شخصی و رانندگی به‌اصطلاح در وقت صرفه‌جویی می‌کنیم، درواقع زمان‌های ارزشمندی هستند که تحت عنوان صرفه‌جویی کردن آن‌ها را به‌راحتی از دست می‌دهیم. دفعه دیگری که خواستید با فرزندتان به‌جایی نزدیک خانه بروید بدون ماشین بروید و تا آنجا باهم قدم بزنید. پیاده‌روی با کودکتان راه فوق‌العاده‌ای است که سرعت زندگی را کمی آرام می‌کند و لحظات خوبی را به همراه آن‌ها برایتان فراهم می‌آورد. با او درباره جایی که می‌روید صحبت کنید و از او بپرسید که روزش را چطور گذارند.

باهم تعمیر کنید

زمانی که برای بچه‌ها حدومرزی در استفاده از تلویزیون و تبلت گذاشتید، آن‌ها می‌توانند با شما در کارهای خانه همراه شوند. خوب است زمانی که به تعمیر وسایل منزل مشغول هستید، آن‌ها نیز در کنار شما باشند. تعویض لاستیک ماشین، تعمیر کردن شیر آبی که نشتی دارد و رنگ کردن دیوار، همه این کارها را با حضور کودکتان انجام دهید. تعمیرات منزل راه مفیدی است تا شما علاوه بر آموزش روش صحیح استفاده از ابزارها آن‌ها را با زندگی نیز بیشتر آشنا کنید. تمام این تعمیرات و مسائل مشابه حکم کلاس درسی را برایشان دارد که یاد می‌گیرند وسایل منزل چطور کار می‌کنند و چگونه با نظارت شما آن‌ها را تعمیر کنند.


اسباب‌بازی‌ها

زمانی که تلویزیون روشن است کودکمان بیشتر از هر چیزی محو تصویر آن می‌شود و به سمت اسباب‌بازی‌هایش نمی‌رود. مدت‌هاست که اسباب‌بازی‌ها گوشه اتاق خاک می‌خورند؛ اما وقتی تلویزیون خاموش باشد و استفاده از آن محدود شود کودکتان بیشتر سمت اسباب‌بازی‌هایش می‌رود و قدرت تخیل و خلاقیتش پرورش پیدا می‌کند. بچه‌ها عاشق این هستند که با پدر و مادرشان بازی کنند شما نیز می‌توانید به آن‌ها ملحق شوید و زمانی را به بازی کردن با آن‌ها سپری کنید.

سخن آخر

حرف آخر اینکه منظور ما از این مقاله این نیست که کاملاً تلویزیون و سایر رسانه‌ها را از زندگی‌تان بیرون بیندازید؛ بلکه هدفمان این است که بتوانیم زمان بیشتری را کنار عزیزانمان سپری کنیم و حدود مشخصی در ارتباط با این‌گونه وسایل برای خودمان در نظر بگیریم.

برگرفته از سایت: نینی سایت

برچسب ها:
! هشدار ! تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد و دارو لایف مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد .
بعضی از قسمت ها و اطلاعات دارویی به روز نیست در صورت بروز مغایرت از فرم ارسال گزارش که در زیر آمده است گزارش خود را ارسال کنید
فرم ارسال گزارش
سوالات ، تجربه و... را در قسمت دیدگاه برای ما بنویسد تا دیگران هم استفاده کنند
دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.