راهنمای کاهش وزن در دوران شیردهی

راهنمای کاهش وزن در دوران شیردهی

نی‌نی سایت: تغذیه در دوران شیردهی از اهمیت بسیاری برخوردار است چون شیری که نوزاد از آن تغذیه می‌کند عصاره آن چیزی است که بدن مادر دریافت می‌کند و باید حاوی مواد مغذی و ضروری برای رشد و تکامل نوزاد باشد. درست است که در این مرحله نوزاد به دنیا آمده و دیگر از طریق بدن مادر تغذیه نمی‌کند اما در ماه‌های نخست زندگی، غذای او تنها شیر مادر است و در حقیقت به صورت غیرمستقیم باز هم از بدن مادرش نیازهای خود را برطرف می‌سازد. این مساله اهمیت تغذیه مادر را در دوران شیردهی نشان می‌دهد، مادری که حالا بعد از وضع حمل دوست دارد، هر چه سریع‌تر به وزن سابق خود برگردد و از شر اضافه‌وزن بارداری خلاص شود.
در مورد رژیم لاغری در دوران شیردهی با غزاله زمانی، کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی مشورت می‌کنیم و او توضیحات مفیدی می‌دهد که در ادامه می‌خوانید؛ 



شیردهی باعث لاغری می‌شود
در ماه‌های نخست شیردهی مادر، رژیم لاغری توصیه نمی‌شود. در واقع در 6 ماه نخست زندگی نوزاد که صرفا از شیر مادر تغذیه می‌کند و هنوز از غذاهای کمکی برای کودک استفاده نمی‌شود بهتر است مادر شیرده اقدام به کاهش وزن از طریق رژیم غذایی نکند. از طرفی هم باید توجه داشته باشند که شیردهی به نوزاد باعث کاهش وزن می‌شود. بین شیردهی و کاهش وزن بعد از زایمان رابطه مستقیم وجود دارد به این صورت که هر چه میزان شیردهی بیشتر باشد کاهش وزن بیشتری نیز اتفاق می‌افتد. این روند باعث می‌شود که طی شش ماه الی یکسال بعد از تولد نوزاد و شیردهی بخش بیشتر اضافه‌وزن ناشی از بارداری برطرف می‌شود. 


کاهش وزن تدریجی
اما اگر مادری به علت وزن بسیار بالا که ایجاد خطر برای او کرده یا فاکتورهای سلامتی‌اش را تحت تاثیر قرار داده است و باعث ایجاد شرایط سختی برای او شده است قصد دارد که اقدام به رژیم کند بهتر است که زیر نظر کارشناس تغذیه این کار را انجام بدهند. رژیمی که این دسته از زنان می‌توانند داشته باشند باید به گونه‌ای باشد که در آن تعادل مواد غذایی رعایت شود. یعنی رژیم غذایی که به میزان کافی حاوی آهن، کلسیم، پروتئین و دیگر مواد ضروری مورد نیاز بدن باشد. همچنین آنها باید یک کاهش وزن تدریجی را با این رژیم به دست بیاورند و در ماه یک الی دو کیلو از وزن خود را بیشتر از دست ندهند تا خودشان و نوزادشان دچار مشکل و کمبود تغذیه‌ای نشوند. 


اولویت با غذاهای کم‌چرب است
از ویژگی‌های این رژیم متعادل که هم باعث تناسب اندام می‌شود و هم شیردهی را دچار اختلال نمی‌کند این است که غذاهای کم‌چرب مورد توجه قرار می‌گیرند و مادر باید از مصرف مواد غذایی مانند چیپس، نوشابه، پفک، لبنیات پرچرب، گوشت پرچرب و غذاهای سرخ‌کرده دوری کند. به جای آنها، مواد غذایی مفیدی مانند میوه و سبزی زیاد، ماهی، گوشت و لبنیات کم‌چرب و غلات سبوس‌دار مورد توجه قرار می‌گیرند.


غذای بیشتر مساوی با شیر بیشتر نیست!
مادران شیرده به کالری و انرژی روزانه بیشتری نیاز دارند و نیاز آنها حتی در مقایسه با زنان باردار بیشتر است اما این عدد از 500 کالری اضافی در روز تجاوز نمی‌کند پس نباید تصور شود که به خاطر شرایط شیردهی، شما مجاز به استفاده از مواد خوراکی به صورت بی‌رویه هستید. این تصور هم که در میان برخی از افراد وجود دارد و فکر می‌کنند مادر هر چه بیشتر غذا بخورد شیر بیشتری در بدن او تولید می‌شود اشتباه است. بنابراین با مصرف بی‌رویه و خارج از اندازه در دوران شیردهی جلوی چاق‌تر شدن خود را بگیرید و به روند کاهش وزن خود همزمان با شیردهی کمک کنید.

برگرفته از سایت: نینی سایت

برچسب ها:
! هشدار ! تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد و دارو لایف مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد .
بعضی از قسمت ها و اطلاعات دارویی به روز نیست در صورت بروز مغایرت از فرم ارسال گزارش که در زیر آمده است گزارش خود را ارسال کنید
فرم ارسال گزارش
سوالات ، تجربه و... را در قسمت دیدگاه برای ما بنویسد تا دیگران هم استفاده کنند
دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.