تابوی سزارین شکسته می‎شود؟

تابوی سزارین شکسته می‎شود؟

یکی از مشکلات و دغدغه‌های زنان باردار چگونگی نحوه‌ی زایمان و هزینه‌های آن است که در برخی مواقع به بزرگ‌ترین مشکل اقتصادی و روانی خانواده‌ها تبدیل می‌شود.




پزشکان زنان و زایمان معتقدند یکی از بهترین شیوه‌های زایمان که کمترین خطر را برای مادر به همراه دارد، زایمان طبیعی است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد تغییر در زندگی افراد دستخوش تغییرات بسیاری شده و در اغلب اوقات جای خود را به سزارین و عمل‌های جراحی داده است.




آمار انجام سزارین در ایران چند برابر کشورهای پیشرفته دنیاست و این درحالی است که باید موضوع انجام زایمان طبیعی در میان مادران ایرانی فرهنگسازی شود.




خوشبختانه امروز شاهدیم بر خلاف کشور خانواده‎های لرستانی به سمت زایمان‎های طبیعی رو آورده‎اند که این موضوع جای بسی امیدواری دارد.




در این‌باره دکتر «کوروش ساکی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان به خبرنگار ایسنا گفت: متأسفانه در کشور زایمان به‌صورت سزارین ترویج داده شده به‌طوری‌که رغبت به زایمان طبیعی کاهش یافته است.




وی خاطرنشان کرد: میزان سزارین در کشور به 50 تا 60 درصد رسیده در حالی که در کشورهای اروپایی این رقم زیر 10 درصد بوده است.




این مقام مسئول ادامه داد: سزارین نه تنها جان مادر و نوزاد را تهدید می‎کند بلکه به ایجاد محدودیت در زایمان منجر می‎شود و این امر محدودیت موالید را به‌دنبال دارد.




ساکی تصریح کرد: متاسفانه رشد جمعیت کشور از 4.8 درصد امروز به 1.8 درصد رسیده است.




وی خاطرنشان کرد: برای نهادینه کردن زایمان طبیعی در استان هزینه‌ی بیشتری نسبت به سزارین پرداخت می‎کنیم به گونه‎ای که از ابتدای آغاز طرح تحول نظام سلامت در استان تاکنون که قریب یک سال می‎گذرد میزان سزارین 13 درصد کاهش یافته و بنا داریم در هر سه ماه کاهش 2 درصدی آن را داشته باشیم.




در این‌باره دکتر «امین بهاروند» مدیر درمان تأمین اجتماعی لرستان نیز گفت: پارسال، 9861 زایمان در مراکز درمانی وابسته به تأمین اجتماعی استان انجام شده که از این تعداد 5655 مورد طبیعی و 4206 مورد سزارین بوده است.




وی ادامه داد: زایمان طبیعی نسبت به مدت مشابه سال 92، 7.5 درصد و سزارین نیز 6.5 درصد کاهش داشته است.




این مقام مسئول تصریح کرد: رایگان کردن زایمان طبیعی و افزایش هزینه‌ی تعرفه‌ی پرداختی به پزشکان برای انجام زایمان طبیعی به افزایش زایمان طبیعی در استان منجر شده است.




امید می‌رود با فرهنگ‎سازی بیشتر شاهد افزایش زایمان‎های طبیعی در استان و کشور باشیم.


 


 


 


 


 


 


منبع: ایسنا

برگرفته از سایت: نینی سایت

برچسب ها:
! هشدار ! تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد و دارو لایف مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد .
بعضی از قسمت ها و اطلاعات دارویی به روز نیست در صورت بروز مغایرت از فرم ارسال گزارش که در زیر آمده است گزارش خود را ارسال کنید
فرم ارسال گزارش
سوالات ، تجربه و... را در قسمت دیدگاه برای ما بنویسد تا دیگران هم استفاده کنند
دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.